



|
........ |
. |
KLIMATYZACJA:
----------------------------------
wykonujemy
Okresowe przeglądy
klimatyzacji, napełniania układów, odgrzybianie ozonowe i
chemiczne
Klimatyzacja
samochodowa reguluje temperaturę oraz wilgotność powietrza w aucie.
Jest też powiązana z całym układem wentylacji i ogrzewania w
samochodzie.
Wilgotne powietrze, które klimatyzacja samochodowa zasysa z
zewnątrz samochodu, kierowane jest na parownik,
gdzie ulega schłodzeniu
Dbanie
o klimatyzację w samochodzie to nie tylko okresowe przeglądy układu
klimatyzacji dokonywane w serwisie.
W okresie między wizytami w serwisie każdy kierowca
powinien sam zadbać o klimatyzację.
Jeżeli
chcemy aby klimatyzacja służyła nam długo i bez dodatkowych
wydatków na naprawy, to powinniśmy:
- przynajmniej raz w tygodniu włączać klimatyzację (nawet w
zimie)
- unikać zbędnego nagrzewania wnętrza samochodu (np.
latem parkować możliwie w cieniu)
- gdy
wnętrze samochodu jest mocno nagrzane przewietrzyć je (np. otwierając
okna przez pierwsze parę minut jazdy)
i dopiero po odprowadzeniu bardzo gorącego powietrza użyć
klimatyzacji
- zwracać uwagę na podejrzane hałasy podczas pracy
klimatyzacji i usuwać usterki zanim dojdzie do poważnego uszkodzenia
- raz do roku udać się na przegląd klimatyzacji w
serwisie
- w razie zauważenia problemów z klimatyzacją
udać się od razu do serwisu nie czekając aż zepsuje się całkowicie

Typowe objawy niesprawności i problemy z klimatyzacją w samochodzie:
Słabe chłodzenie lub jego brak pomimo pracującej klimatyzacji
Najprawdopodobniej
przyczyną jest niski poziom czynnika chłodzącego. Ubytek już nawet
połowy czynnika chłodzącego powoduje,
że klimatyzacja praktycznie jest
bezużyteczna gdyż pracuje ze 20% swojej normalnej sprawności.
Niska
ilość czynnika chłodzącego to również słabe smarowanie sprężarki
klimatyzacji, co przy dłuższym używaniu klimatyzacji
w tym stanie może
doprowadzić do zatarcia sprężarki (kompresora), a jest to najdroższy
element w całym układzie.
Słabe chłodzenie jednak nie musi oznaczać, że
mamy do czynienia z nieszczelnością w układzie.
Co roku około 10-15% czynnika chłodzącego ucieka przez porowate przewody i jest to naturalne zjawisko.
Wszelkie
wątpliwości rozwieje wizyta w serwisie podczas której zostanie
uzupełniony czynnik chłodzący jak również
skontrolowany stan szczelności
układu klimatyzacji.
Nieprzyjemny zapach stęchlizny z kanałów wentylacyjnych
Powodem
są grzyby, bakterie i pleśń, które w ciepłym i wilgotnym środowisku
układu wentylacyjnego
i klimatyzacji mają sprzyjające warunki do
rozwoju.
W takim wypadku dokonuje się dezynfekcji klimatyzacji przy pomocy specjalnego środka do odkażania
Złe samopoczucie
Jeśli
w czasie jazdy z włączoną klimatyzacją z niewiadomych powodów pojawiają
się bóle głowy, kichanie i katar,
to przyczyną są najprawdopodobniej
grzyby i inne alergeny, które zalegają w układzie wentylacji.
Należy
udać się do serwisu w celu przepowadzenia dezynfekcji.
Słaby nadmuch lub ogrzewanie pomimo włączonych na maksimum wentylatorów
Przyczyną
jest zapchany filtr kabinowy. Wymiana filtra na nowy powinna pomóc i
lepiej tego nie odwlekać,
gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia
przeciążonego zapchanym filtrem silniczka dmuchawy.
Filtr kabinowy
powinien być wymieniany co roku w celu zapewnienia odpowiedniego
komfortu w czasie jazdy i korzystania
w pełni z nawiewu powietrza i
klimatyzacji.
Hałas w czasie pracy klimatyzatora
Powodem
może być uszkodzony kompresor. Należy się udać do serwisu kiedy tylko
to możliwe,
gdyż problem zignorowany zaskutkuje za jakiś czas zatarciem
łożyska kompresora,
co w większości samochodów uniemożliwia dalszą
jazdę, ponieważ zazwyczaj ten sam pasek napędza również alternator
i
wspompaganie kierownicy.
Zaparowane
szyby
Powodem parowania szyb może być zapchany filtr
kabinowy, który utrudnia prawidłową wentylację w samochodzie.
Prawidłowo
działająca klimatyzacja osusza powietrze i dzięki temu szyby w
samochodzie powinny bardzo szybko odparować
gdy włączymy klimatyzację.
Jest to zdecydowanie lepszy sposób niż włączenie ogrzewania na maksimum i
podgrzanie szyb,
gdyż woda jest usuwana z wnętrza samochodu w przeciwieństwie do
samego tylko nagrzewania, które powoduje,
że para się na ciepłych szybach nie osadza, ale po ich
schłodzeniu powraca.
Jeśli klimatyzacja nie osusza prawidłowo powietrza, a filtr
kabinowy nie utrudnia prawidłowej wentylacji,
to należy wymienić filtr osuszający układ. Filtr taki powinno
się wymieniać co około 2 lata. Jest to o tyle ważne,
że niesprawny filtr pozostawia wilgoć w układzie i jest
przyczyną powstawania korozji,
a więc pośrednio również uszkodzeń i nieszczelności w
układzie klimatyzacji.
|
. |